สาธารณรัฐเคนยา
หน่วยงาน : Water Sector Trust Fund
ผลงาน : Up-scaling Basic Sanitation for Urban Poor (UBSUP)
สาขา : สาขาที่ 1 การให้บริการที่ครอบคลุมและเท่าเทียมโดยไม่ทิ้งใครไว้เบื้องหลัง (Delivering inclusive and equitable services to leave no one behind)
Question1.
Please
describe the objective of the initiative introduced (200
words maximum)
The overall objectives of UBSUP
initiative are to: a) Provide sustainable access to sanitation for 400,000
residents.
This is achieved through the different toilet options being offered, both wet
and dry by December 2018. b) Reach 200,000
residents
with safe access to water which has been achieved by December 2018.
c)
Ensure safe and sustainable emptying, transport & treatment of toilet
sludge through the construction of the decentralized treatment facilities
(DTFs) and SANIGOs for transport of the dry sludge. d) Establish a monitoring
system for tracking access to safe water & basic sanitation facilities e)
Enhance active participation in the provision of basic sanitation to the urban
poor by other stakeholders given that sanitation is wide and WSTF cannot be
able to handle all the sanitation issues on their own. f) Develop a sanitation
up-scaling concept in line with the sector reforms. The programme should have a
countrywide approach.
บทวิเคราะห์ การตอบคำถามในข้อนี้
ระบุจุดประสงค์ของการดำเนินโครงการ ความสำคัญที่นำมาสู่กิจกรรมที่ทำ
และผลลัพธ์ที่เกิดขึ้นกับกลุ่มของประชาชนอย่างชัดเจน (ด้วยการะบุตัวเลขกลุ่มเป้าหมาย)
รวมทั้งการสร้างระบบการตรวจสอบการติดตามการเข้าถึงน้ำสะอาด
และระบบสุขาภิบาลที่ดี
ความสอดคล้องกับรายละเอียดของสาขาที่สมัคร (สาขาที่ 1) มีความสอดคล้องในข้อที่ 1 เสนอแนวคิด /นโยบาย
/การปฏิบัติ โครงสร้างเชิงนวัตกรรม และข้อที่
2 เพิ่มประสิทธิภาพและประสิทธิผลของการดําเนินการ
Question 2
Please
explain how the initiative is linked to the category and criteria selected (100
words maximum)
UBSUP is a nationwide
intervention to improve access to household sanitation in poor urban areas in
Kenya. This initiative targets the poorest and the most vulnerable for whom
sanitation is not a priority. The Water Services Providers (WSPs) are
responsible for urban water and sanitation service provision, and therefore,
are the main partners of the Water Sector Trust Fund to implement UBSUP. The
WSPs are provided with technical assistance, capacity building and
infrastructures to develop sanitation services in marginalised and underserved
areas.
คำแปลโดยสังเขป โครงการ UBSUP ช่วยพัฒนาการเข้าถึงการสุขอนามัยในครัวเรือนในพื้นที่ยากจนในเมืองใหญ่ทั่วประเทศเคนยา
แนวคิดนี้มุ่งเป้าไปที่คนยากจนซึ่งไม่ให้ความสำคัญกับปัญหาเรื่องสุขอนามัย ผู้ให้บริการน้ำ (WSPs)
มีหน้าที่รับผิดชอบในการจัดหาน้ำและสุขาภิบาลในเมือง
ดังนั้นจึงเป็นพันธมิตรหลักของ กองทุน Water Sector Trust Fund ในการเริ่มดำเนินการ
UBSUP
ซึ่ง
WSPs
ได้รับความช่วยเหลือด้านเทคนิค
การพัฒนาศักยภาพ
และโครงสร้างพื้นฐานสำหรับพัฒนาบริการด้านสุขอนามัยในพื้นที่ชายขอบ
บทวิเคราะห์ การตอบคำถามในข้อนี้
แสดงให้เห็นถึงความสอดคล้องของสาขา 1 การให้บริการที่ครอบคลุมและเท่าเทียมโดยไม่ทิ้งใครไว้เบื้องหลัง
ด้วยการระบุกลุ่มเป้าหมายที่เป็นผู้ยากจน
ไม่สามารถเข้าถึงน้ำสะอาดและสุขาอนามัยที่ดี และ
ความสอดคล้องกับรายละเอียดของสาขาที่สมัคร (สาขาที่ 1) มีความสอดคล้องในข้อที่
1 เสนอแนวคิด
/นโยบาย /การปฏิบัติ โครงสร?างเชิงนวัตกรรม ข้อที่ 2 เพิ่มประสิทธิภาพและประสิทธิผลของการดําเนินการ
และข้อที่
3 เพิ่มโอกาสที่เท่าเทียมและการเข้าถึงการบริการที่มีคุณภาพอย่างเท่าเทียม
Question 3Please
describe in what ways the initiative is contributing to the implementation of
the 2030
Agenda for Sustainable Development and the realization of the SDGs. Specify
which SDG(s) it is relevant to. (100
words maximum)
The initiative has contributed to
both Vision 2030
on
improved water and sanitation goal is to ensure water and sanitation are
available and accessible for all and SGD Goal 6 of
ensuring availability and sustainable management of water and sanitation for
all. This is by 283,455
people
being with water and 236,090 being
provided with sustainable sanitation facilities. The Decentralized Treatment
Facilities (DTFs) have been adopted by various counties as the appropriate technologies
to serve small towns.
คำแปลโดยสังเขป
แนวคิดนี้ได้ถูกบรรจุใน Vision 2030
ในประเด็นการพัฒนาเรื่องน้ำและสุขาภิบาล ซึ่งมีเป้าหมายเพื่อสร้างหลักประกันให้ประชาชนทุกคนสามารถเข้าถึงน้ำและสุขาภิบาลที่ดี
และเป้าหมายดังกล่าวยังถูกบรรจุในเป้าหมายการพัฒนาที่ยั่งยืน (SGD)
เป้าหมายที่
6 เรื่องการจัดให้มีน้ำและสุขาภิบาลอย่างเพียงพอและยั่งยืนสำหรับทุกคน
โดยมีประชาชนจำนวน 283,455
คนเข้าถึงน้ำและประชาชน 236,090
คนเข้าถึงแหล่งสุขาภิบาลที่ได้มาตรฐาน โดยเมืองต่าง ๆ
ได้ประยุกต์ใช้ระบบบำบัดในระดับท้องถิ่น (DTFs) เพื่อรองรับสุขอนามัยในเมือง
บทวิเคราะห์ การตอบคำถามในข้อนี้
ระบุความสอดคล้องของเป้าหมายการพัฒนาที่ยั่งยืนที่ 6 เรื่อง
การจัดให้มีน้ำและสุขาภิบาลอย่างเพียงพอและยั่งยืนสำหรับทุกคน
และระบุจำนวนประชาชนที่สามารถเข้าถึงน้ำสะอาดและการจัดการสุขาภิบาลที่ได้มาตรฐาน
ซึ่งสนับสนุนให้บรรลุเป้าหมายดังกล่าวได้
ความสอดคล้องกับรายละเอียดของสาขาที่สมัคร (สาขาที่ 1) มีความสอดคล้องในข้อที่ 2 เพิ่มประสิทธิภาพและประสิทธิผลของการดําเนินการ
และข้อที่
3 เพิ่มโอกาสที่เท่าเที่ยมและการเข้าถึงการบริการที่มีคุณภาพอย่างเท่าเทียม
Question 4The
initiative must have positive impact on a group or groups of the population,
especially the vulnerable (i.e. children, women, older persons, people with
disabilities, etc.) within the context of your country or region. Please
explain how the initiative has addressed a significant shortfall in governance,
public administration or public service within the context of a given country
or region. (200 words
maximum)
Kenya has a population of 46
million
people out of which 25% live in urban areas with an urban
growth rate of 4%
per
year. Around one third of the urban population lives below the poverty line.
Most of them are residents of the approx. 2,000
urban
low income areas or slums country wide. Women and children are particularly
affected by inadequate sanitation in urban low income areas. UBSUP targets this
segment of the population and therefore has a significant impact on vulnerable
population with regards to improved hygiene and living conditions in general.
The Constitution of Kenya 2010 lays down
the framework for development of the sanitation sector which guarantee the
right of every person to “reasonable standards of sanitation,” and “a clean and
healthy environment”. In practice, however, the investment in network
infrastructure is failing to keep up with the growing demand in urban areas,
generating a large sanitation infrastructure and services deficit. UBSUP has
identified these gaps and acted upon them to ensure that the entire sanitation
service chain is covered from emptying of toilets to treatment of faecal sludge
with possibility of sludge and effluent reuse.
คำแปลโดยสังเขป สาธารณรัฐเคนยามีประชากรประมาณ 46
ล้านคน
ซึ่งประชากรราว 25% อาศัยอยู่ในเมืองที่มีอัตราการเพิ่มขึ้นของความเป็นเมืองโตขึ้นร้อยละ
4
ต่อปี
ทั้งนี้ประชากรของเคนยาราวหนึ่งในสามเป็นคนยากจน
โดยอาศัยอยู่ในเมืองในพื้นที่ที่มีรายได้น้อยและแหล่งชุมชนแออัดราว 2000
แห่งทั่วประเทศ
ดังนั้น
สตรีและเด็กจึงเป็นกลุ่มที่ได้รับผลกระทบจากสุขาภิบาลที่ไม่เพียงพอและไม่เหมาะสม UBSUB
กำหนดกลุ่มเป้าหมายสตรีและเด็กเป็นหลักเพื่อปรับปรุงสุขอนามัยและสภาพความเป็นอยู่โดยทั่วไป
รัฐธรรมนูญปี 2010
ของ
Kenya
กำหนดกรอบการพัฒนาด้านสุขอนามัยเพื่อสร้างหลักประกันให้ประชาชนทุกคนมีสิทธิ์เข้าถึง
“สุขอนามัยที่ดี” และ “สภาพแวดล้อมที่สะอาด และถูกสุขลักษณะ” อย่างไรก็ตาม
ในทางปฏิบัติพบว่า การพัฒนาโครงข่ายโครงสร้างพื้นฐานไม่เพียงพอ
และไม่ตอบรับต่อการขยายตัวของเมืองได้ UBSUP เล็งเห็นถึงปัญหานีจึงเร่งดำเนินการเพื่อพัฒนาสุขอนามัยอย่างครบวงจรทั้งการจัดเก็บของเสียจากห้องน้ำ
รวมถึงการบำบัดและนำของเสียบางส่วนกลับมาใช้ประโยชน์
บทวิเคราะห์ การตอบคำถามในข้อนี้
มีความชัดเจนในการระบุถึงปัญหา ความเป็นมา ความสำคัญที่ก่อให้เกิดโครงการนี้
ด้วยการนำสถานการณ์หรือบริบทในประเทศเพื่อแสดงให้ถึงความสำคัญ และความจำเป็น ของกิจกรรมที่ทำเพื่อให้ประชาชนเข้าถึงสุขอนามัยขั้นพื้นฐานได้
ความสอดคล้องกับรายละเอียดของสาขาที่สมัคร (สาขาที่ 1) มีความสอดคล้องในข้อที่ 1 เสนอแนวคิด /นโยบาย
/การปฏิบัติ โครงสร?างเชิงนวัตกรรม ข้อที่ 2 เพิ่มประสิทธิภาพและประสิทธิผลของการดําเนินการ
ข้อที่
3 เพิ่มโอกาสที่เท่าเทียมและการเข้าถึงการบริการที่มีคุณภาพอย่างเท่าเทียม
และข้อที่ 4 พัฒนาและสนับสนุนการให้บริการแบบหุ้นส่วน
Question 5
a.
Please explain in which way the initiative is innovative in the context of your
country or region (100
words maximum)
First, the scaling-up concept is
the process of reaching sustainable access to water and sanitation services at
broad scale through easily replicable standard projects. Secondly, UBSUP
supports the implementation of a new type of treatment plant called DTF
(Decentralized Treatment Facility) to treat the faecal sludge coming from
latrines and septic tanks at a decentralized level. The DTF is a modular
facility with a standard design that can treat either 23m3
or
50m3
per
day. It comprises of six modules which provide biological anaerobic treatment
and run by gravity (no energy or chemical input).
คำแปลโดยสังเขป ประการแรก กรอบแนวคิดของโครงการ Scaling
up คือ
การเพิ่มการเข้าถึงน้ำสะอาดและการบริการระบบสุขาภิบาลบสุขอนามัยในวงกว้างผ่านการดำเนินโครงการต่าง ๆ
ประการที่สอง UBSUP
ให้การสนับสนุนการติดตั้งระบบบำบัดใหม่ที่เรียกว่า
DTF
ซึ่งเป็นระบบบำบัดสิ่งปฏิกูลและกากตะกอนแบบ
และไม่ใช้สารเคมี (biological anaerobic treatment) แต่ใช้แรงโน้มถ่วงเป็นกลไกหลักในการทำงาน
ซึ่งส่งผลให้สามารถบำบัดของเสียได้ 23 หรือ 50 ลูกบาศก์เมตรต่อวัน
บทวิเคราะห์ การตอบคำถามในข้อนี้
ระบุแนวคิดการยกระดับคุณภาพชีวิต และระบบสุขอนามัยที่ดีให้กับประชาชนที่ยากจน
ด้วยการใช้ระบบการบำบัดน้ำเสียที่ไม่ใช้สารเคมี
ซึ่งส่งผลให้สามารถบำบัดของเสียได้เพิ่มขึ้นจากเดิม
ความสอดคล้องกับรายละเอียดของสาขาที่สมัคร (สาขาที่ 1) มีความสอดคล้องในข้อที่ 1 เสนอแนวคิด /นโยบาย
/การปฏิบัติ โครงสร?างเชิงนวัตกรรม
b. Please describe if the
innovation is original or if it is an adaptation from other contexts (100
words maximum)
UBSUP is an original concept that
was developed in 2011
by
the WSTF with the support of GIZ (German Development Cooperation) who both
wanted to develop an innovative project in order to reach sustainable access to
sanitation services at broad scale. While covering the entire sanitation
service chain (from toilet to treatment), UBSUP incorporates a social marketing
concept, technical concepts for infrastructure, emptying and transportation as
well as business and financing models. The concept addresses trade-offs between
demand-orientation and minimum service quality standards, cost efficiency and
long-term serviceability of the infrastructure, to eventually achieve lasting
economic, social and environmental impacts.
บทวิเคราะห์ การตอบคำถามในข้อนี้
ระบุให้เห็นถึงวิธี และการเริ่มต้นของการดำเนินโครงการ
และองค์กรที่สนับสนุนกิจกรรมของโครงการ ซึ่งให้ความสำคัญกับมาตรฐาน
และการบริการที่มุ่งสู่คุณภาพชีวิตที่ดีของประชาชน และมีประสิทธิภาพด้านต้นทุน
ความสอดคล้องกับรายละเอียดของสาขาที่สมัคร (สาขาที่ 1) มีความสอดคล้องในข้อที่ 1 เสนอแนวคิด /นโยบาย
/การปฏิบัติ โครงสร?างเชิงนวัตกรรม ข้อที่ 2 เพิ่มประสิทธิภาพและประสิทธิผลของการดําเนินการ
และข้อที่
3 เพิ่มโอกาสที่เท่าเทียมและการเข้าถึงการบริการที่มีคุณภาพอย่างเท่าเทียม
Question 6 Has
the initiative been transferred and adapted to in other contexts (e.g. other
cities, countries or regions) to your organization’s knowledge? If yes, please
explain (100
words maximum)
Following the success of the DTF
initiative, various county governments in Kenya have rolled up the initiative
including Makueni, Machakos, Nairobi, Nyandarua and Muranga where DTFs are
being implemented in various parts of the country. Moreover, WSTF has done a
study in 23
small
towns of Kenya with support by BMGF and AfDB under the Kenya Towns Sustainable
Water Supply and Sanitation Programme (KTWSSP) for consideration of financing.
UBSUP concept through GIZ Community of Practice (CoP) on Scaling up Access has
been replicated in Burkina Faso, Tanzania, Mali, South Sudan, Zambia and
Uganda, with the WSTF regularly hosting benchmarking missions.
คำแปลโดยสังเขป จากความสำเร็จของระบบ
DTF
เมืองหลายแห่งในสาธารณรัฐเคนยาได้นำแนวคิดนี้มาใช้
ได้แก่ Makueni,
Machakos, Nairobi, Nyandarua และ Muranga โดยมีการติดตั้ง
DTF
ในหลายๆพื้นที่ของประเทศ
นอกจากนั้น WSTF
ได้ดำเนินการศึกษาในเมืองขนาดเล็กอีก
23 เมืองโดยได้รับการสนับสนุนงบประมาณจาก BMGF and
AfDB ทั้งนี้
WSTF
ได้มีการติดตามประเมินผลการขยายแนวคิด
UBSUP
ผ่าน
GIZ
Community of Practice (CoP) ซึ่งถูกนำไปประยุกต์ใช้ในประเทศต่างๆ
เช่น เบอร์กินาฟาโซ แทนซาเนีย มาลี ซูดานใต้ แซมเบีย และอูกันดา
บทวิเคราะห์ การตอบคำถามในข้อนี้
ระบุถึงการขยายผลของโครงการที่ชัดเจน ด้วยการระบุถึงเมืองอื่น ๆ
ในเคนยาที่นำแนวคิดนี้ไปประยุกต์ใช้ และประเทศอื่น ๆ ที่นำไปประยุกต์ใช้เช่นกัน
ความสอดคล้องกับรายละเอียดของสาขาที่สมัคร (สาขาที่ 1) มีความสอดคล้องในข้อที่ 1 เสนอแนวคิด /นโยบาย
/การปฏิบัติ โครงสร้างเชิงนวัตกรรม
Question 7a.
What resources (i.e. financial, human or others) were used to implement the
initiative? (100 words
maximum)
The total investment cost for the
UBSUP initiative is 18.4 million Euros from the German
Federal Ministry for Economic Cooperation and Development (BMZ), the Bill and
Melinda Gates Foundation and the Government of Kenya. The initiative has proven
to be very cost efficient with a per-capital cost of less than US$ 50,
including the construction of 14,421
constructed
toilets and Ten (10)
decentralized
sludge treatment facilities as of Nov 2018. The Water
Sector Trust Fund has allocated a team of technical, social and financing
experts to implement and monitor the activities on the ground.
คำแปลโดยสังเขป ค่าใช้จ่ายในการลงทุนของโครงการ UBSUP
มีมูลค่าประมาณ
18.4 ล้านยูโร ซึ่งได้รับการสนับสนุนจากจากกระทรวงเพื่อความร่วมมือทางเศรษฐกิจและการพัฒนาแห่งสหพันธ์สาธารณรัฐเยอรมนี
(German
Federal Ministry for Economic Cooperation and Development, BMZ) มูลนิธิบิล
เกตส์ และเมลินดา และรัฐบาลสาธารณรัฐเคนยา จากการดำเนินงาน พบว่า
โครงการดังกล่าวมีประสิทธิผลและคุ้มทุนเป็นอย่างมาก
เนื่องจากใช้งบประมาณในการดำเนินงานในแต่ละเมืองเฉลี่ยน้อยกว่า 50 ดอลลาร์สหรัฐ
ซึ่งรวมถึงการก่อสร้างห้องน้ำ 14,421
แห่งและระบบบำบัด 10 แห่ง (ข้อมูล ณ เดือนพฤศจิกายน 2018) ทั้งนี้ WSTF
ได้ทีมผู้เชี่ยวชาญด้านเทคนิค
สังคม และการเงินเพื่อติดตามการดำเนินงานอย่างต่อเนื่อง
บทวิเคราะห์ การตอบคำถามในข้อนี้
มีความชัดเจนในการระบุทรัพยากรด้านเงินทุน
และแหล่งเงินทุน และสิ่งสำคัญ คือ การระบุถึงความสำเร็จของโครงการ
โดยการประเมินจากความคุ้มทุน และจำนวนห้องน้ำที่สร้างขึ้น รวมทั้งระบบบำบัด
ความสอดคล้องกับรายละเอียดของสาขาที่สมัคร (สาขาที่ 1) มีความสอดคล้องในข้อที่ 1 เสนอแนวคิด /นโยบาย
/การปฏิบัติ โครงสร?างเชิงนวัตกรรม ข้อที่ 2 เพิ่มประสิทธิภาพและประสิทธิผลของการดําเนินการ
และข้อที่
3 เพิ่มโอกาสที่เท่าเทียมและการเข้าถึงการบริการที่มีคุณภาพอย่างเท่าเทียม
b. Please describe whether and
how the initiative is sustainable (covering the social, economic and
environmental aspects) (200
words maximum)
UBSUP revolves around a solid
business model to achieve long-term viability. Service delivery is driven by
the commercial incentive provided by the UBSUP approach. Business opportunities
are created in terms of faecal sludge collection, transport and treatment
services, but also sale of by-product (fertilizer and soil conditioner) and
construction of sanitation infrastructures. Decentralized faecal sludge
treatment facilities offer a competitive option and alternative to conventional
centralized wastewater treatment plants. Moreover, Water Sector Trust Fund
encourages the involvement of the private sector in the project as it has
proven to be an effective partner in delivering effective and flexible
collection and transport services. The UBSUP initiative is meant to operate
beyond project horizons as it is anchored in the sector institutions.
The Water Act 2016
gives
the Water Sector Trust Fund the legal mandate to finance the development of
water and sanitation services in marginalised and underserved areas through the
Water Services Providers. In terms of accountability and transparency, rigorous
monitoring and evaluation enables WSTF to report on actual numbers of
beneficiaries reached with the funding. In addition, WSTF reports to the public
on an annual basis and WSTF funded investments can be tracked down on the
MajiData website.
คำแปลโดยสังเขป UBSUP
ดำเนินการตามโมเดลธุรกิจเพื่อให้บรรลุผลในระยะยาวโดยขับเคลื่อนการบริการด้วยแรงจูงใจทางการค้า
การจัดเก็บของเสีย การขนส่ง การบำบัด การใช้ผลพลอยได้จากของเสีย
(ปุ๋ยและดินปรับสภาพ) ก่อให้เกิดโอกาสทางธุรกิจ และการก่อสร้างโครงการสุขอนามัย
นอกจากนี้ WSTF
กระตุ้นให้เกิดความร่วมมือของภาคเอกชนในการพัฒนาระบบการจัดเก็บของเสียและการขนส่งอย่างมีประสิทธิภาพและความยืดหยุ่น
พระราชบัญญัติน้ำ 2016 ได้มีข้อบังคับทางกฎหมายเพื่อสนับสนุนการพัฒนาบริการด้านน้ำและการสุขอนามัยในพื้นที่ชายขอบ
ทั้งนี้ การตรวจสอบและประเมินผลอย่างเข้มงวดทำให้ WSTF สามารถรายงานจำนวนผู้รับผลประโยชน์จากโครงการ
รวมถึงได้มีการรายงานผลต่อสาธารณะเป็นประจำทุกปี
และยังสามารถตรวจสอบข้อมูลผ่านเวปไซต์ MajiData ได้
บทวิเคราะห์ การตอบคําถามในข้อนี้ มีความชัดเจนที่แสดงให้เห็นว่าความยั่งยืนของโครงการคือ
โมเดลการขับเคลื่อนการดำเนินการ และการได้รับความร่วมมือจากภาคเอกชน และองค์กรสากล
รวมทั้งข้อบังคับทางกฎหมายที่จะสนับสนุนการพัฒนาการบริการด้านสุขาภิบาลให้กับประชาชนที่ด้อยโอกาส
นอกจากนี้ มีการประเมินผลและตรวจสอบจากหน่วยงานที่รับผิดชอบด้านน้ำโดยตรง (WSTF) และการตรวจสอบผ่านเว็บไซด์
ความสอดคล้องกับรายละเอียดของสาขาที่สมัคร (สาขาที่ 1) มีความสอดคล้องในข้อที่ 1 เสนอแนวคิด /นโยบาย /การปฏิบัติ โครงสร้างเชิงนวัตกรรมข้อที่ 2 เพิ่มประสิทธิภาพและประสิทธิผลของการดําเนินการ ข้อที่ 3 เพิ่มโอกาสที่เท่าเทียมและการเข้าถึงการบริการที่มีคุณภาพอย่างเท่าเทียม และข้อ 5 สร้างความเชื่อมั่นเรื่องความ โปร่งใสในการให้บริการสาธารณะ
Question 8a.
Has the initiative been formally evaluated either through internal or external
evaluation?, Yes (ใช่)
The UBSUP initiative was
evaluated in 2016
by
the GIZ Monitoring and Evaluation Unit who articulated its progress evaluation
report around the following themes: Relevance (are they doing the right thing),
Effectiveness (will they achieve the project’s objective), Efficiency (are the
objectives being achieved cost-effectively), and Sustainability (are the
positive results durable). In 2017 and 2018
the
Bill and Melinda Gates Foundation contracted Innovations for Poverty Action
(research and policy non-profit) to conduct an outcome verification exercise
meant to generate a complete database of the UBSUP toilets to be used for
survey sampling in 15 regions.
คำแปลโดยสังเขป แนวคิดของ UBSUP
ได้รับการประเมินในปี
2016 โดยหน่วยติดตามและประเมินผลขององค์กรความร่วมมือระหว่างประเทศของเยอรมัน (GIZ)
ซึ่งได้รายงานการประเมินความคืบหน้าในประเด็นต่อไปนี้
: ความสอดคล้องกัน ประสิทธิผล ประสิทธิภาพ และความยั่งยืน
(ก่อให้เกิดผลเชิงบวกในระยะยาว) ในปี 2017 และ 2018 มูลนิธิบิล เกตส์ และเมลินดา
เกตส์
ได้พัฒนานวัตกรรมเพื่อลดความยากจนด้วยการวิจัยและการดำเนินนโยบายขององค์กรที่ไม่แสวงผลกำไร
เพื่อตรวจสอบและผลการดำเนินงานและจัดเก็บฐานข้อมูลห้องน้ำในโครงการ UBSUP
เพื่อใช้เป็นกลุ่มตัวอย่างใน 15 ภูมิภาค
b. Please describe the indicators
that were used (100 words
maximum)
a.
The project’s objectives and strategic approach make a significant contribution
to resolving the core problems facing the largely poor target groups in poor
urban areas, to ensuring access to adequate sanitation. b. Basic sanitary
facilities are used by the population in a sustainable and equitable manner in
the urban areas supported by the project. c. Mechanisms for broad impact are
intrinsic in the project. Central actors in the water sector are incorporated,
which guarantees upscaling approaches. d. The alignment of sanitation services
with the needs of women living in poor districts supported by the project has
improved by 30%.
คำแปลโดยสังเขป
a. วัตถุประสงค์และกลยุทธ์ของโครงการมีส่วนสำคัญในการแก้ปัญหาหลักที่ส่งผลต่อกลุ่มคนยากจนที่อาศัยในเขตยากจนของเมือง
เพื่อสร้างหลักประกันในการเข้าถึงสุขาภิบาลที่ดี
b. ประชาชนใช้สิ่งอำนวยความสะดวกด้านสุขอนามัยขั้นพื้นฐานอย่างยั่งยืน
และเป็นธรรม
c. กลไกการดำเนินงานที่ส่งผลในวงกว้างนั้นมีความสำคัญอย่างยิ่งในโครงการ
โดยมีการบูรณาการตัวแสดงหลักในการจัดการน้ำเข้าไปด้วย
d. การพัฒนาบริการด้านสุขอนามัยที่จำเป็นสำหรับผู้หญิงในเขตยากจนได้รับการพัฒนาขึ้นประมาณ
30%
ความสอดคล้องกับรายละเอียดของสาขาที่สมัคร (สาขาที่ 1) มีความสอดคล้องในข้อที่ 2 เพิ่มประสิทธิภาพและประสิทธิผลของการดําเนินการ
ข้อที่
3 เพิ่มโอกาสที่เท่าเทียมและการเข้าถึงการบริการที่มีคุณภาพอย่างเท่าเทียม
ข้อ 4 พัฒนาและสนับสนุนการให้บริการแบบหุ้นส่วนและข้อ
5 สร้างความเชื่อมั่นเรื่องความโปร่งใสในการให้บริการสาธารณะ
c. Please describe the outcome of
the evaluation (100 words
maximum)
The UBSUP initiative was
evaluated rated very successful by the GIZ Monitoring and Evaluation Unit (with
a total of 15
out
of 16
points).
The Outcome Verification Report from IPA reported that; of those visited, 91.7%
of
pilot and 94.2%
of
upscaling toilets were still in use at the time of observation and all were
more than 12
months
old, the average number of users per toilet was approximately 8
users
per toilet for the pilot regions and 7 users per
toilet in the upscaling regions. Of the 1040 upscaling
toilets which were eligible to be emptied, landlords reported only 84
(8.1%) had
ever been filled to capacity.
คำแปลโดยสังเขป หน่วยติดตามและประเมินผลขององค์กรความร่วมมือระหว่างประเทศของเยอรมัน
(GIZ) ประเมินผลว่าแนวคิด
UBSUP
ประสบความสำเร็จอย่างมาก
(ได้รับคะแนน 15 จาก 16 คะแนน) โดยรายงานผลการการตรวจสอบการดำเนินงานจาก IPA
รายงานว่า
จากการไปสำรวจโครงการนั้น มีห้องน้ำ 91.7% ในโครงการนำร่องและห้องน้ำจำนวน 94.2%
ของโครงการส่วนขยายที่ยังมีการใช้งานอยู่ (ในขณะการสำรวจ)
โดยห้องน้ำทั้งหมดมีอายุการใช้งานไม่ต่ำกว่า 12 เดือน
โดยจำนวนผู้ใช้ห้องน้ำเฉลี่ยในพื้นที่นำร่องคือ 8 คนต่อห้องน้ำ 1
ห้องและจำนวนผู้ใช้ห้องน้ำเฉลี่ยในโครงการในพื้นที่ส่วนขยายอยู่ที่ 7 คนต่อห้องน้ำ
1 ห้อง ทั้งนี้ ห้องน้ำทั้งหมด 1,040
ห้องของพื้นที่ในส่วนขยายยังสามารถใช้การได้ และมีรายงานว่าเพียง 84 ห้อง (8.1%)
ที่ไม่สามารถใช้งานได้แล้ว
บทวิเคราะห์
การตอบคำถามในข้อนี้
ระบุถึงผลลัพธ์ที่ได้อย่างชัดเจน และระบุคะแนนที่ได้จากการประเมินผล (ได้รับคะแนน
15 จาก 16 คะแนน)
แสดงให้เห็นว่าโครงการที่จัดทำนั้นประสบความสำเร็จอย่างมาก
เมื่อพิจารณาจากคะแนนที่ได้ มีการระบุผู้ที่ได้รับประโยชน์จากกิจกรรม คือ
แสดงจำนวนเฉลี่ยผู้ใช้ห้องน้ำต่อห้อง `จำนวนห้องน้ำที่ใช้การได้
และที่ใช้การไม่ได้
Question
9
The
2030
Agenda for Sustainable Development puts emphasis on collaboration, engagement,
coordination, partnerships, and inclusion. Please describe what and how
stakeholders were engaged in designing, implementing and evaluating the
initiative. Please also highlight their roles and contributions (200
words maximum)
The implementation approach is to
be integrated into the water sector policies, institutions and procedures
through a multi-level engagement which builds upon the strengths and weaknesses
of all sector stakeholders. In order to achieve successful upscale, it was
critical for UBSUP to engage various actors from the preparatory stage to the
full operationalisation. The implementation of the UBSUP activities on the
ground are delegated to the Water Services Providers (WSPs). The WSPs form a
project task team composed of leaders of different affiliations (political,
religious, representation of marginalised groups, and any other dominant
influencer in the community) to disseminate information about the initiative,
create ownership at the local level and create a multi-stakeholder baseline for
the project’s implementation. That way, once the project is being implemented,
the WSPs receive direct support from the relevant actors: Public Health Officer
for law enforcement, County government for land, chiefs and religious leader
for sensitization and promotion. At a national level, the Water Sector Trust
Fund engages on a regular basis the Water Services Regulator (WASREB) regarding
the regulation of on-site sanitation and the National Environmental Authority
(NEMA) regarding the issuance of the effluent discharge permit for the DTF.
คำแปลโดยสังเขป แนวทางการดำเนินงานคือการบูรณาการนโยบายน้ำ โดยต้องมีส่วนร่วมกับหลายภาคส่วนตั้งแต่ขั้นการเตรียมการจนถึงการดำเนินงานอย่างเต็มรูปแบบ
โดยมีผู้ให้บริการน้ำ (WSPs) เป็นผู้ดำเนินการกิจกรรมของ
UBSUP
ทั้งนี้
WSPs
จัดตั้งทีมงานซึ่งประกอบด้วยผู้นำของหน่วยงานต่างๆ
(การเมือง ศาสนา ตัวแทนของกลุ่มคนชายขอบ และผู้นำในชุมชน)
เพื่อเผยแพร่ข้อมูลเกี่ยวกับแนวคิด ยกระดับความเป็นเจ้าของในระดับท้องถิ่น
และส่งเสริมการมีส่วนร่วมของผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย ทั้งนี้ ในช่วงนั้น WSPs
ได้รับความร่วมมือจากผู้ที่เกี่ยวข้อง
ได้แก่ เจ้าหน้าที่สาธารณสุข เพื่อการบังคับใช้กฎหมายที่เกี่ยวข้อง รัฐบาลท้องถิ่น
เพื่อดำเนินการด้านที่ดิน ผู้นำทางศาสนา สำหรับการส่งเสริมโครงการ สำหรับการดำเนินงานในระดับประเทศนั้น กองทุนน้ำ
(The
Water Sector Trust) ควบคุมการบริการน้ำอย่างต่อเนื่อง (WASREB)
โดยควบคุมกฎระเบียบสุขาภิบาล
โดยมีหน่วยออกใบอนุญาตด้านสิ่งแวดล้อมแห่งชาติ (National
Environmental Authority - NEMA) ทำหน้าที่ออกใบอนุญาตรับรองการปล่อยน้ำทิ้งสำหรับ
ศูนย์บำบัดสิ่งปฏิกูล (DTF)
บทวิเคราะห์ การตอบคำถามในข้อนี้
มีความชัดเจนในการระบุแนวคิดริเริ่ม และผู้มีส่วนได้ส่วนเสียที่เกี่ยวข้องจากทุกภาคส่วน
รวมทั้งได้รับความร่วมมือจากตัวแทนทั้งด้านการเมือง ศาสนา และผู้นำชุมชน
เจ้าหน้าที่ภาครัฐที่เกี่ยวข้อง
ความสอดคล้องกับรายละเอียดของสาขาที่สมัคร (สาขาที่ 1) มีความสอดคล้องในข้อที่ 2 เพิ่มประสิทธิภาพและประสิทธิผลของการดําเนินการ
ข้อที่
3 เพิ่มโอกาสที่เท่าเทียมและการเข้าถึงการบริการที่มีคุณภาพอย่างเท่าเทียม
ข้อ 4 พัฒนาและสนับสนุนการให้บริการแบบหุ้นส่วน
ข้อ
5 สร้างความเชื่อมั่นเรื่องความโปร่งใสในการให้บริการสาธารณะ
และข้อ 6 สร้างความเชื่อมั่นเรื่องการรับผิดชอบในการให้บริการสาธารณะ
Question 10
Please
describe the key lessons learned, and any view you have on how to further
improve the initiative (100
words maximum)
a. National up-scaling works best
within sector institutions, which provide an ideal ground for proven concepts
to be simultaneously replicated in different areas. UBSUP uses the financing
mechanisms of WSTF, complies with policies and regulations defined at a
national level and implements through the WSPs at a county level. b. Tried and
tested concepts influence policy. UBSUP made a significant contribution to the
Kenya’s Environmental Sanitation and Hygiene Policy (KESH). c. A range of
technology options in terms of toilets, emptying, treatment and reuse options,
is needed to cater for different socio-cultural and economic contexts in
different area of implementation.
คำแปลโดยสังเขป
a. การขยายผลการดำเนินโครงการในระดับชาตินั้น
ส่งผลให้เกิดการดำเนินโครงการลักษณะเดียวกันในหลายพื้นที่ ซึ่ง UBSUP ใช้กลไกทางการเงินของ WSTF ซึ่งสอดคล้องกับนโยบายและกฎหมายของชาติ
และดำเนินการผ่าน WSPs ในระดับเมืองต่างๆ
b. การทดลองและทดสอบแนวคิดส่งผลกระทบต่อนโยบาย
UBSUP ส่งผลต่อนโยบายด้านสุขอนามัยและคุณภาพสิ่งแวดล้อมของเคนยา
c. ทางเลือกทางเทคโนโลยีประกอบด้วยห้องน้ำ
การบำบัดน้ำเสีย และการนำน้ำเสียกลับมาใช้ใหม่เป็นสิ่งจำเป็นในการดำเนินการกับบริบทสังคมวัฒนธรรม
และเศรษฐกิจ
บทวิเคราะห์ การตอบคําถามในข้อนี้มี ระบุสิ่งที่ได้เรียนรู้จากโครงการนี้คือ
แนวทางการขยายผลความร่วมมือกันระหว่างหน่วยงานที่เกี่ยวข้องในการดําเนินการ
และเทคโนโลยีที่ใช้
ความสอดคล้องกับรายละเอียดของสาขาที่สมัคร (สาขาที่ 1) มีความสอดคล้องในข้อที่ 2 เพิ่มประสิทธิภาพและประสิทธิผลของการดําเนินการ ข้อที่ 3 เพิ่มโอกาสที่เท่าเทียมและการเข้าถึงการบริการที่มีคุณภาพอย่างเท่าเทียม ข้อ 5 สร้างความเชื่อมั่นเรื่องความโปร่งใสในการให้บริการสาธารณะ และข้อ 6 สร้างความเชื่อมั่นเรื่องการรับผิดชอบในการให้บริการสาธารณะ
ที่มา: Public Institutions and Digital Government Department of Economic and Social Affairs (2019). Up-scaling Basic Sanitation for Urban Poor. Retrieved September 11, 2019, from:https://publicadministration.un.org/unpsa/database/Home/Winners/2019-Winners/Sanitation-for-Urban-Poor